Szokatlan útmutató egy kis nyugalomhoz

Gondoltál már rá, hogy ki kéne próbálni a meditációt, de két (egy? 🙂 ) percig sem tudtál egy helyben ülni? Próbáltál már a légzésedre figyelni vagy tízig számolni stresszes helyzetben?

Meghökkentően nehéz lelassulni és megnyugodni. Az életritmusunk folyamatosan a többfelé figyelés felé nyom bennünket, párhuzamosan oldunk meg többféle problémát, sőt, sokunk még éjjel is szembesül a saját őrülten aggódó, dolgozó agyával – alvás helyett.

Tulajdonképpen: sosem tudunk annyira lelassulni, hogy végre élvezhessük az előnyeit.

Elmesélem azt a szokatlan módot, amelyen nekem mégis sikerült – és amit te is kipróbálhatsz!

Az első lépés

Sosem felejtem el a döbbenetet, amit akkor éreztem, amikor az első minőségi, szálas fekete teát ittam egy teaházban. Sehol se volt egy cseppnyi méz sem, az egész teaházban – a tea ízén mégis éreztem a mézet, a mézes édességet.

Aztán kiderült, hogy ez még semmi: a minőségi szálas teával ettől a mézességtől a spenótos ízeken át a fás, földes, avaros ízekig tartó maratoni felfedező utazást lehet tenni.

Sok mindentől függ ez természetesen, én négy év “kóstolgatás” után éreztem úgy először, hogy az ízkerék nagyját lefedtem: megismertem, találkoztam a tea ízeivel.

A tea aroma kereke
(A képet az Australian Tea Masters engedélyével közlöm.)

Második lépés

Oké, lekötöttem az orromat, a nyelvemet a szagolgatással, kóstolgatással. Ezt akár a kávé, a csokoládé is tudja, de a profibb nagymamák főztje is.

A tea viszont azonnal eggyel tovább ment! A kezeimet is lefoglalta.

A szálas teákat keleten pont fordítva készítik, mint mi: sok teafűhöz öntenek nagyon kevés vizet. Ez literes kancsóval nem megy: erre a kínaiak egy pofonegyszerű eszközt találtak fel, a gaiwant.

A gaiwan fedeles csészét jelent, és tényleg ez minden. Egy fedeles csésze, amiben sok teafű, némi vízzel pont elfér. Amíg teázok, ugyanazt az egy adag teafüvet számtalanszor megöntözöm egy kis vízzel, majd félrebillentem kicsit a fedőt, hogy azt a kevés teát kicsorgassam egy kis bögre méretű kiöntőbe.

A kiöntőből pedig szétosztom apró, pálinkáspohár méretű csészékbe.

Igen, amikor a kolleganőm meglátott először így teát készíteni, azonnal felnyerített: “Babateázunk!” 😀 Hát, kicsit talán tényleg hasonlít, bár a legritkább esetekben rózsaszín. Íme, videón:

A Teavolution teakészítő videója.

A harmadik lépés

Szagolgattam, öntögettem, és egyszer csak azt vettem észre, hogy megérkeztem.

Nem pörögtem melóhelyi vagy magánéleti gondjaimon, nem próbáltam megoldani senki gondjait, nem éreztem pánikot, félelmet. Nem nyomogattam a telómat figyelmen kívül hagyva, mi történik éppen körülöttem.

Egyszerűen csak jelen voltam.

És ahogy szép lassan megismertem a jelenlét állapotát, egyre könnyebb lett ebbe az állapotba újra és újra megérkezni.

Sőt, így már ki tudtam végre próbálni a meditálásra, szorongás oldásra javasolt módszereket is.

Itt kettőt megmutatok neked is:

Az egyiket Szikora Emese blogján találtam: ez egy egyszerű, de igen népszerű módszer, amely az 5-4-3-2-1 névre hallgat. A teázáshoz hasonlóan az érzékeiden keresztül húz vissza a jelenbe. Emese life és transzformációs coach, és egészen szívmelengető érzés volt nála ezt a módszert megismernem, amikor ehhez az íráshoz kerestem további ajánlásokat neked.

A másik inkább egy több módszerből álló lista, amely az Amerikai Szorongás és Depresszió Szövetség (ADAA) ajánlásait tartalmazza.

Ide négyet emeltem ki az ajánlások közül :

1 – Kapcsolódj ki: jógázz, hallgass zenét, meditálj, és így tovább.

2 – Vegyél mély levegőket: szép lassan lélegezz ki és be.

3 – Számolj el lassan 10-ig, vagy ha kell, 20-ig.

4 – Vegyél részt: vegyél részt egy közösség életében. Lehet ez éppen néptánc kör vagy jótékonyság is, de nem kell feltétlenül sokkal többre, vagy másra gondolni, mint amiről most olvasol. A “teások” több közösséget is alkotnak online.

Ezt a cikket épp a Ye Tealeaves első, online teázós-beszélgetős eseménye ihlette 🙂 Budapesten több teaház is rendez offline és online teázásokat, ismerd meg őket!

! Ha úgy érzed, sokat szorongsz, mindenképp beszélj a háziorvosoddal vagy keress fel egy belgyógyászt tanácsért. Sokszor a probléma gyökere igen mélyen van. Olvasd el Csizi András (mentálhigiénés szakember, családterapeuta, párterapeuta) meséjét, és sose félj segítséget kérni!!

*** Hogy tetszett, amit olvastál? Írj hozzászólást 🙂
*** Szeretnéd megkapni a teás infókat, híreket és érdekességeket a postaládádba? Igen, szeretném!

Olvasd el ezeket is:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük