Csak tiszta forrásból – avagy teázás a szabadban

Teázás a szabadban (fotó: Haaz Dóra)

Tartalomjegyzék

Teázás a szabadban – hogyan?

Teázni nem csak otthon vagy kedvenc teaházainkban érdemes, hanem a természetben is. Bár elsőre bonyolultnak tűnhet a túrahátizsák-kompatibilis eszköztár kitalálása (a biztonságos csomagolásról nem is beszélve 🙂 ), valójában kezdetben szinte bármi megteszi, amiben egyébként teát szoktunk főzni.

Ha nem készülünk Spartan Race-re, akkor az öntöttvas kannát célszerű ez esetben otthon hagyni, de minden más szóba jöhet – egy tetszőleges textíliával pedig megóvhatjuk érzékeny tárgyainkat az út viszontagságaitól.

Fontos a minőségi tea, de ugyanolyan fontos a víz is. Utóbbit vihetjük otthonról (akár hidegen, akár már felforralva termoszban), vagy ha olyan helyre megyünk kirándulni, ahol útba ejthető egy friss és iható vizű forrás, akkor érdemes kipróbálni azt is.

Nyáron számomra nincs jobb egy hideg vízzel készített japán zöld teánál az erdő mélyén, de egyéb esetekben is gyorsan megoldhatjuk a forrásvíz megfelelő hőfokra melegítését egy kempingezéshez is használt gázfőző szettel és melegítő kannával.

Kedvcsinálóként összegyűjtöttünk néhány forrást, hogy könnyebb legyen belekóstolni a szabadtéri teázás élvezetébe.

Figyelem! A források vize csak saját felelősségre fogyasztható. Ráadásul a vízminőségük változó, így előfordulhat, hogy nem mindig főzhető belőlük ugyanolyan jó tea.

Térképes kereső

Források és útvonalak

PILIS ÉS VISEGRÁDI-HEGYSÉG

Lajos-forrás

Tea a Lajos forrásnál (fotó: Tardy Tamás)

Az örök klasszikus. Ha feltöltekeztünk vízzel, átsétálhatunk a Kő-hegyi Mendékházhoz, ahol minden megvan, ami egy menedékház tartozéka: erdei padok és asztalok, szép kilátás és sült kolbász a tea utánra – hogy utána legyen hely még egy puerh-nek.

Pihenő a Lajos forrásnál (fotó: Tardy Tamás)

Kaán-forrás

Ez a finom vizű forrás a Visegrád és Pilisszentlászló között húzódó, misztikus hangulatú Apát-kúti-völgyben található.

Kaán-forrás (fotó: Haaz Dóra)
A völgy hangulata (fotó: Haaz Dóra)

A vízvételi hely szűk környezete is marasztaló, hiszen egy kellemes erdei pihenőhely került kialakításra. Emellett a völgyben futó turistaúton továbbsétálva Pilisszentlászló felé még két másik remek, padokkal és asztalokkal gazdagított teázó helyszínt is találunk. Ha pedig épp egy körtúrát teljesítünk, mely során a kék jelzésen térünk vissza Visegrádra/Pilisszentlászlóra, akkor tovább válogathatunk a kínálkozó pontok közül: Pap-rét, Moli-pihenő (szép kilátás), Borjúfő (szép kilátás, izgalmas szikla formáció), Fekete-hegy.

Kilátás a Borjúfőről. Szűkösen, de el lehet teázni itt is. (fotó: Haaz Dóra)

BÖRZSÖNY

János-forrás (Fagyos-kút)

A János-forrásnál ülni olyan érzés, mintha a völgybe egy dobogót emeltek volna, hogy azon ülve teázhassunk – csak itt szerencsére nem a közönség néz minket, hanem mi látjuk jobban ezt az egyszerre zárt és nyitott táj-részletet. Nem csak a forrás vize hűvös, de a hely mikroklímája miatt a levegő is, így nyári napokon kiváló menedék tetszőleges tea elfogyasztásához.

János-forrás, avagy Fagyos-kút (fotó: Haaz Dóra)
Teázás a forrásnál – ez épp egy kellemes taiwani vörös tea az Ali shanról (fotó: Haaz Dóra)

Továbbsétálva ne hagyjuk ki a kilátást a Nagybörzsöny felé magasodó Rustok-hegy oldalából, vagy a Kammerhof csodálatos Bükkösén át vegyük be a Nagy Hideg-hegyet, ahol szintén panorámában teázhatunk.

A forrás körüli csodás ösvények egyike. (fotó: Haaz Dóra)

Ernő-forrás

Ez a forrás legtöbbször kiválóan alkalmas arra, hogy már magát a vízhez jutási folyamatot is meditatívvá tegyük, ugyanis jellemzően lassan és kisebb sugárban folyik.

Ernő-forrás (fotó: Haaz Dóra)
Japán zöld – forrásvízből a forrásnál (fotó: Haaz Dóra)

Fogyasszuk helyben, vagy vigyük tovább – a Dél-Börzsöny rengeteg panorámapontot kínál az elfogyasztásra. Csatlakozzunk rá a sárga kereszt jelzésre, és induljunk el a mentén Nagymaros irányába: egymást érik majd a remek kilátás nyújtó szakaszok, sok esetben letelepedési lehetőséggel. Ha tovább megyünk, leereszkedhetünk a Remete-barlanghoz vagy felmászhatunk a jól ismert Julianus-kilátóhoz: itt is sok teafű érte már a Börzsöny talaját.

Szent-Györgyi Albert-forrás

A Csóványost támadva vagy onnan ereszkedve a kék négyzet jelzésről egy rövid kitérővel elérhetjük a Szent-Györgyi Albert-forrást.

Szent-Györgyi Albert-forrás (fotó: Haaz Dóra)

Ha felfele megyünk, akkor teázhatunk vizéből akár a Börzsöny legmagasabb pontján is; lefelé pedig a Királyréti Tanösvény kínál több kiváló helyszínt arra, hogy mielőtt visszatérünk a civilizációba, még élvezzük egy kicsit az erdő varázsát.

Erdei tér a Hiúz Ház mögött (fotó: Haaz Dóra)
Tea a börzsönyi napban (Foltán-kereszt) (fotó: Haaz Dóra)

Akár a Bajdázói-tó romos, de hangulatos esőházát, akár a Hiúz Ház mögötti sütögető helyet választjuk, nem hozhatunk rossz döntést. Ha pedig több napot is el szeretnénk tölteni a Börzsöny mélyén, a Szén-pataki Kulcsosházat is kibérelhetjük a forrástól nem messze. A forró shu puerh tea átmelegít majd minket, miközben a patak zúgását hallgatjuk. Egyéb teákhoz nem feltétlenül ajánlott ez a forrás a markáns ízt kölcsönző ásványianyag-tartalma miatt.

❓ Te is tearajongó vagy? Add meg amail címed, hogy értesíthesselek az ínyencségekről! 🎁 Okés, jöhet! 🎁

Még ázik a teád. Addig olvasd el ezeket is: